Menu Close

Grappig onderzoek laat mensen bekende logo’s natekenen

Overal om ons heen zien we logo’s. Bijvoorbeeld van de supermarkt of een warenhuis. Maar ken je die logo’s ook uit je hoofd?

In het experiment Branded in Memory is aan 156 Amerikanen gevraagd om uit het hoofd de logo’s van beroemde merken te tekenen. Als je de resultaten bekijkt, zie je dat we vaak wel een idee hebben, maar dan de exacte details niet altijd op te roepen zijn.

De appel van Apple

Neem nu het logo van Apple: een appel met een hap eruit. Maar aan welke kant zat die hap ook alweer? Links of rechts? En heeft de appel nou wel of niet een steeltje? En zit er nu wel of niet een blaadje aan het steeltje? Alle 156 tekeningen van de logo’s zie je hieronder. De onderzoekers hebben ze heel mooi gesorteerd op nauwkeurigheid en gelijkenis.

Apple

Wat Signs echter helemaal briljant heeft gedaan is dat ze de soms wel heel afwijkende tekeningen van mensen hebben geplaatst op producten, zodat je kunt zien hoe Starbucks, Apple, Burger King of Domino’s er uit zou zien met dat logo. Kijk maar:

Starbucks heeft een verdomde ingewikkeld logo, als je er even bij stilstaat. Geen wonder dat bijna niemand in de buurt komt van het origineel. De Burger King-crossover is wel geïnspireerd, trouwens. Groot fan van de hond.

Adidas is een stuk simpeler, zou je zeggen, maar drie streepjes kun je op heel veel manieren interpreteren, zo blijkt. Extra streepje, andere oriëntatie, regenboogstreepjes: allemaal prima. Op dat rare hand…ding na.

Domino’s kan jaren vooruit met deze ontwerpschetsen die door mensen zijn aangedragen. En allemaal gratis. Vermoedelijk krijg je als je ze allemaal bij elkaar zou pakken ook een complete domino-set bij elkaar.

Wow. Just wow. Het is één appel met één steeltje. Je zou denken dat dit te doen is, maar ook daar spelen concepten als links en rechts mensen toch echt parten. Het lijkt in elk geval al bijna allemaal een beetje.

OK. Dit. Kan. Niet. Misgaan. Grote gele letters, blauwe achtergrond. Toch? Of zat er nou toch wit in? Randje? Geen randje? Oh crap. Dit valt zo tegen.

Wie heeft het makkelijkste merk?

Nu is dit natuurlijk Amerikaans onderzoek, dus er zijn ook een aantal logo’s langsgekomen die we hier niet zouden kennen, zoals Walmart, Target en 7 Eleven. Als je echter naar de totaalcijfers kijkt vallen een aantal dingen op die universeel zijn: simpliciteit geeft mensen het valse gevoel dat ze een logo perfect kunnen reproduceren. De ‘Overconfidence rank’ is dan ook het hoogste bij Apple en Target (logisch, met zo’n logo) en het laagste bij Foot Locker en Starbucks.

IKEA blijkt toch uiteindelijk het makkelijkst terug te halen zijn voor mensen. Betekent dat ook dat het een beter herkenbaar logo is? Niet per se. Logo’s worden in ons brein niet permanent opgeslagen, omdat dat niet nodig is. We zien zo veel en zo vaak dezelfde logo’s dat er een soort van algemeen beeld wordt geschetst in ons hoofd en de rest wordt ingevuld als we er echt naar kijken. Het maakt dus niet uit hoe goed je logo na te tekenen is door gemiddelde mensen, maar dat doet niks af aan het feit dat dit een zeer entertaining experiment is!

[Afbeeldingen © Signs.com]

Share This

Copy Link to Clipboard

Copy